Planering inför födelsedag!

Nu har jag suttit bra länge och tittat igenom en massa recept. Håller på att planera lite om vad jag ska ha till min födelsedag och bjuda på. På lördagen, dan innan jag fyller år har jag tänkt att ha lite kompisar här, äta middag och föra innan vi går ut på krogen då klockan slagit tolv. På söndagen hade jag tänkt att först träffa pappa och alla barn för att fira lite och senare på kvällen ska jag ut på middag med mamma och några andra. Ska bli riktigt skoj. Längtar verkligen. Nu är det bara 13 dagar kvar woho! På fredag fyller Erika 18 år så då ska jag dit och fira henne :D

Choklad och kola tårta

Kaka:
200 g smör eller margarin
3 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
smör (till formen)
ströbröd (till formen)
Kolakräm:
3 dl strösocker
3 msk sirap
150 g mörk choklad
150 g smör eller margarin
3 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 175°C.
Smält matfettet till kakan i en kastrull. Rör ner socker och ägg i kastrullen. Blanda samman mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Vänd ner detta i smeten. Häll i smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen i 20–25 minuter. Låt svalna.

Blanda alla ingredienser till kolakrämen utom matfettet i en hög kastrull. Koka långsamt tills den tjocknat ordentligt, det tar 30–40 minuter. Rör ner matfettet och låt svalna.

Lägg tårtan på ett fat och bre över kolakrämen i ett tjockt lager och låt stelna, eller häll på krämen på kakan medan den är kvar i formen och låt stelna. (Låter man sen kakan stå i kylen ett dygn så blir kolatoppingen mer som fudge, gott vilket som!)

Garnera med exotiska frukter, vi tog physalis, passionsfrukt, färska jordgubbar och vindruvor (pensla dem med smält aprikosmarmelad för glansig effekt) och gärna lite choklad. Servera med vispadgrädde.

Jummmie!!

Eller en lite enklare sort! Godis tårta!
Tina glass. Vispa grädde ganska tjock och blanda ca 1/3 av grädden med nutella och bred den på en av marängbottnarna, lägg vaniljglass ovanpå. Täck med den andra marängbottnen.
Spritsa resten av grädden ovanpå och runt kanterna.
Garnera med godis.


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag jobbar den helgen så jag får se om jag följer med ut sen. Men den där tårtan vill man ju inte missa!

2008-11-17 @ 14:35:07
URL: http://inyourass.blogg.se/
Postat av: anna

nej vad god den såg ut. hehe jag fyller år i morgon:D men grattis på dig i förskott ;)

2008-11-17 @ 20:45:16
URL: http://annahadarzon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0